Harmonisatie van arbeidsvoorwaarden na fusie of bedrijfsovername: noodzakelijk, nuttig of overbodig? 

Bedrijfsovernames en fusies komen tegenwoordig regelmatig voor. Door overnames groeien bedrijven sneller en bieden zij synergievoordelen. Al tijdens het overnameproces stoeien veel bedrijven met het vraagstuk: ‘Wat gaan we met de arbeidsvoorwaarden doen: houden we de verschillen in stand of gaan we ervoor zorgen dat iedereen binnen de nieuwe onderneming dezelfde arbeidsvoorwaarden heeft?’

Waarom onze mening is dat je altijd moet harmoniseren:
1. Alle medewerkers binnen het nieuwe bedrijf hebben dan een identiek pakket aan arbeidsvoorwaarden. Er vinden geen discussies plaats over riantere regelingen. Het feit dat er geen verschillen zijn brengt rust onder de medewerkers.
2. De administratieve organisatie wordt vereenvoudigd. Na een fusie of overname worden IT-systemen, verkoop, financiële stromen en processen immers op dezelfde manier ingericht. Het zou hierbij zonde zijn om het arbeidsvoorwaardenpakket niet te harmoniseren: Er moeten twee verschillende pakketten met arbeidsvoorwaarden en regelingen worden onderhouden en er worden verschillende HR informatiesystemen gebruikt. Tot slot zijn er afwijkende aansluitingen en interfaces voor de overige systemen in de organisatie. Dit kost interne arbeidscapaciteit en kan mogelijk extra licentiekosten met zich meebrengen. Daarnaast is het een uitdaging om het informatiemanagement (rapportages) maandelijks opnieuw te moeten samenvoegen.

De aanpak
Een systematische aanpak is volgens Montae & Partners de sleutel naar succes. Breng de nieuwe medewerkers en hun arbeidsvoorwaarden in kaart. Kijk naar de total labor costs die hiermee gepaard gaan en integreer nieuwe collega’s in de bestaande systemen. Zorg hiernaast voor oplossingen en maak voor de medewerkers inzichtelijk hoe het ‘oude pakket’ en het ‘nieuwe pakket’ zich tot elkaar verhouden.   
 
Onze software heeft direct het voordeel dat de impact van de nieuwe arbeidsvoorwaarden in een dashboard zichtbaar worden. Het dashboard geeft inzicht in de kostenontwikkelingen en biedt mogelijkheden om direct bij te sturen. Ons advies is om alle wijzigingen vast te leggen in nieuwe arbeidsovereenkomsten of bevestigingsbrieven, dit zorgt voor duidelijkheid. Uiteindelijk zijn de oude systemen dan uitgefaseerd en zijn er geen oude pakketten meer die in stand moeten worden gehouden.  

Contact
Het harmoniseren van de arbeidsvoorwaarden is dus noodzakelijk voor een optimale fusie van de organisaties. Wilt u meer weten over harmonisatie van arbeidsvoorwaarden? Neem dan contact op met uw vaste contactpersoon bij Montae & Partners of één van onze specialisten:  
 
Alex Rombout | alex.rombout@montaepartners.nl | +31 (0)6 21 97 65 99