Pensioenvraagbaak Kandoor stopt ermee

Kandoor, een platform waar mensen bijna negen jaar lang terecht konden met vragen over pensioen en andere financiële zaken, stopt deze zomer. Het platform ontvangt jaarlijks meer dan 1,5 miljoen vragen, waarvan een groot deel door een chatbot wordt afgehandeld. Voor sommige vragen is echter een persoonlijke benadering nodig, die door een team van onafhankelijke vrijwilligers wordt verzorgd.

Tweede Kamer lid Joseph heeft naar aanleiding van het einde van Kandoor een aantal vragen gesteld aan ministers van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en Financiën. Naar verwachting zal de transitie naar het nieuwe pensioenstelsel leiden tot vele vragen van deelnemers en pensioengerechtigden. Tegelijkertijd zijn er twijfels of pensioenuitvoerders de verwachte stroom aan vragen aankunnen. Een online platform als Kandoor zou daarin een rol kunnen spelen. Naast de (online) informatievoorziening gaan de vragen ook in op de loonbelasting die verschuldigd zou zijn over financiële planningsgesprekken, die door werkgevers aan hun werknemers worden aangeboden.

Bron: Taxlive.nl, 21 juli 2024.