Ombudsman Pensioenen: klachtenprocedure te weinig verbeterd

Ombudsman Pensioenen: klachtenprocedure te weinig verbeterd

24/3/20

Uit onderzoek naar de informatieverstrekking en klachtenafhandeling door pensioenuitvoerders van de onafhankelijke Ombudsman Pensioenen, Henriette de Lange, volgt de conclusie dat het voor klanten nog altijd te moeilijk is om een klacht in te dienen. Informatie over klachtenregelingen is moeilijk vindbaar, er wordt veel vakjargon gebruikt, te weinig informatie verstrekt en pensioenfondsen verzuimen vaak om klagers naar de Ombudsman Pensioenen te verwijzen. Onderdeel van de conclusie van het onderzoek is dat een aantal fondsen de informatieverstrekking heeft verbeterd sinds 2019, maar ook dat een groot aantal fondsen deze problemen nog onvoldoende serieus neemt. Het onderzoek is gedaan bij 150 pensioenfondsen. Van deze 150 pensioenfondsen hebben slechts 55 pensioenfondsen een makkelijk te vinden klachtenreglement of goede uitleg over de klachtenprocedure op hun website staan.

De Ombudsman Pensioenen krijgt regelmatig klachten over de berekening van het pensioen: mensen begrijpen de berekening niet, of krijgen onvoldoende informatie over hoe het pensioen is berekend. Dit terwijl mensen recht hebben op een volledig verifieerbare berekening van hun pensioen. De Ombudsman gaat vanaf nu registreren hoeveel klachten specifiek gaan over het niet ontvangen van een verifieerbare berekening om hier beter zicht op te krijgen.

Bron: ombudsmanpensioenen.nl

DownloadTerug naar Nieuwsoverzicht

Kunnen wij u helpen?

Neem contact met ons op of laat uw gegevens achter.
Contact