(in parlementaire behandeling) en overige pensioenonderwerpen/ aangekondigde wet- en regelgeving
Wet toekomst pensioenen (36067)
Deze wet moet leiden tot een transparanter en meer persoonlijk (aanvullend) pensioenstelsel dat beter aansluit bij maatschappelijke ontwikkelingen en de huidige arbeidsmarkt.
Status:
Het wetsvoorstel is op 29 maart 2022 ingediend bij de Tweede Kamer. Op 6 oktober 2022 werd bekend dat de inwerkingtreding van de wet wordt uitgesteld naar 1 juli 2023. De Tweede Kamer heeft op 22 december 2022 het wetsvoorstel aangenomen. Op 30 mei 2023 is het wetsvoorstel aangenomen door de Eerste Kamer. De wet is, met uitzondering van een aantal onderdelen, op 1 juli 2023 in werking getreden.
Datum inwerkingtreding:
De wet is, met uitzondering van een aantal onderdelen, in werking getreden op 1 juli 2023. De wijziging van de toetredingsleeftijd naar 18 jaar is in werking getreden op 1 januari 2024.
Wetsvoorstel Pensioenverdeling bij Scheiding 2022 (35287)
Het wetsvoorstel regelt onder meer dat bij scheidingen (vanaf de inwerkingtreding van dit wetsvoorstel) conversie als standaard geldt. Met conversie krijgen ex-partners automatisch een zelfstandig recht op de helft van het tijdens het huwelijk opgebouwde pensioen van de ander.
Status:
Het wetsvoorstel is op 16 september 2019 ingediend bij de Tweede Kamer. De minister heeft de Tweede Kamer verzocht om de plenaire behandeling van het wetsvoorstel pas in te plannen nadat de nota van wijziging – met overbruggingsmaatregelen en enkele noodzakelijke wijzigingen als gevolg van de WTP – aan de Tweede Kamer is toegezonden. De Nota van wijziging zou naar verwachting rond de zomer van 2024 ter internetconsultatie worden aangeboden.
Datum inwerkingtreding:
De einddatum van de transitieperiode, naar huidige inzichten 1 januari 2028. Bij nota van wijziging bij de Wet Pensioenverdeling bij Scheiding worden naar verwachting enkele overbruggingsmaatregelen geïntroduceerd.
Wet eigen strategie pensioenfonds (35101)
Dit wetsvoorstel regelt dat het verantwoordingsorgaan en het belanghebbendenorgaan bij pensioenfondsen:
- Een adviesrecht krijgen op het maatschappelijk verantwoord beleggingsbeleid van het pensioenfonds.
- Het beleggingsbeleid eens in de vijf jaar en bij ingrijpende wijzigingen geëvalueerd en geactualiseerd dient te worden door het pensioenfonds.
- Deelnemers van verantwoordingsorganen te allen tijde worden gekozen door de deelnemers van de pensioenregeling.
- Indien wordt afgeweken van het advies van het verantwoordingsorgaan of het belanghebbendenorgaan moet dit worden gemotiveerd in het bestuursverslag.
Status:
Het aangepaste wetsvoorstel is op 5 april 2022 ingediend. Op 20 juni 2022 zijn de nota naar aanleiding van het verslag en een nota van wijziging verschenen. Vervolgens is op 30 juni 2022 de tweede nota van wijziging verschenen. Het eerste deel van de plenaire behandeling in de Tweede Kamer heeft plaatsgevonden op 29 maart 2023. De plenaire behandeling wordt op een later moment voortgezet. Op 23 oktober 2023 is de derde nota van wijziging verschenen, over verkiezingen voor leden van verantwoordingsorganen. Sinds 9 april 2024 heeft Hanneke van der Werf de verdediging van het wetsvoorstel ter hand genomen, maar een vervolg wordt niet op korte termijn verwacht.
Wetsvoorstel bedrag ineens, RVU en verlofsparen (35555) en Wet herziening bedrag ineens (36154)
Dit wetsvoorstel regelt dat het verantwoordingsorgaan en het belanghebbendenorgaan bij pensioenfondsen:
- Bij pensionering is het mogelijk eenmalig een beperkt deel van het pensioen ineens op te nemen.
- Aanpassing van de fiscale regels rondom vervroegde uittreding en bovenwettelijk verlof maken eerder stoppen met werken mogelijk.
- Het aantal weken belastingvrij verlofsparen wordt verdubbeld naar honderd.
Status:
Het wetsvoorstel is op 2 september 2020 ingediend. De (tijdelijke) vrijstelling van de RVU-heffing en verruiming van het verlofsparen treden met terugwerkende kracht in werking per 1 januari 2021.
Het hiermee samenhangende wetsvoorstel Herziening bedrag ineens is op 30 juni 2022 ingediend. Op 18 januari 2023 is de nota n.a.v. het verslag aan de Tweede Kamer toegezonden tezamen met een nota van wijziging. De plenaire behandeling van het wetsvoorstel in de Tweede Kamer is herhaaldelijk uitgesteld. De plenaire behandeling, inclusief de stemming over de verschillende amendementen, vindt plaats op 8 oktober.
Beoogde datum inwerkingtreding:
De (tijdelijke) vrijstelling van de RVU-heffing en verruiming van het verlofsparen zijn in werking getreden met terugwerkende kracht per 1 januari 2021. De beoogde inwerkingtreding van het onderdeel ‘bedrag ineens’ is thans uitgesteld tot ten minste 1 juli 2025.
Wet bescherming klokkenluiders (35851)
Naar aanleiding van de Europese Richtlijn voor de bescherming van klokkenluiders (Richtlijn 2019/1937) is in juni 2021 een wetsvoorstel ingediend bij de Tweede Kamer ter implementatie van de Richtlijn. De richtlijn roept nieuwe, eenduidige regels in het leven om klokkenluiders te beschermen.
In Nederland wordt de richtlijn verwerkt in de Wet Huis van de Klokkenluiders, waarvan de naam wordt gewijzigd in de Wet bescherming Klokkenluiders. Het wetsvoorstel breidt de bescherming van klokkenluiders die een vermoeden van een misstand melden uit. Daarnaast wordt de kring van beschermde personen uitgebreid naar o.a. vrijwilligers, stagiairs en aandeelhouders. Tot slot komen er strengere eisen aan de interne meldprocedures van werkgevers. De Pensioenfederatie verwacht dat de impact voor de pensioensector gering zal zijn.
Status:
Het wetsvoorstel is op 1 juni 2021 bij de Tweede Kamer ingediend. Op 15 december 2021 is een nota van wijziging ingediend, op 30 juni 2022 een tweede nota van wijziging en op 1 november 2022 een derde nota van wijziging. Op 20 december 2022 is het wetsvoorstel aangenomen door de Tweede Kamer. Het wetsvoorstel is op 24 januari 2023 als hamerstuk aangenomen door de Eerste Kamer. De Pensioenfederatie heeft onlangs een geactualiseerd document rondom de Klokkenluidersregeling uitgebracht. Ondanks de gedeeltelijke inwerkingtreding van deze wet, dienen pensioenfondsen zo snel mogelijk aan de wetgeving te voldoen
Beoogde datum inwerkingtreding:
De wet is gedeeltelijk in werking getreden per 18 februari 2023. Een aantal onderdelen van de wet treden op een later, nog nader te bepalen moment, in werking.
Overige pensioenonderwerpen/ aangekondigde wet- en regelgeving
Wetsvoorstel verlenging transitietermijn toekomst pensioenen
Meer informatie
Dit wetsvoorstel beoogt de overdracht van de diverse transitiedata die momenteel in de Wet toekomst pensioenen zijn vastgelegd naar een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB). Dit zorgt ervoor dat deze data sneller kunnen worden aangepast, waarmee sneller kan worden ingespeeld op actuele ontwikkelingen. Het wetsvoorstel is op 11 september 2024 ingediend bij de Tweede Kamer. De plenaire vergadering vindt plaats op 21 januari 2025.
Wetsvoorstel toezeggingen pensioenonderwerpen
Meer informatie
Dit wetsvoorstel geeft uitvoering aan een aantal toezeggingen die zijn gedaan bij de behandeling van de Wet toekomst pensioenen in de Eerste Kamer. Het wetsvoorstel maakt vrijwillige voortzetting van het wezenpensioen mogelijk en zorgt voor uniformering van het kindbegrip. Het wetsvoorstel bevat daarnaast een verruiming van het overgangsrecht voor premievrije voortzetting van pensioenopbouw bij arbeidsongeschiktheid bij gesloten pensioenfondsen en verzekeraars. Tevens bevat het wetsvoorstel een aantal technische aanpassingen en verduidelijkingen. Op 1 juni 2024 is het wetsvoorstel in consultatie gegaan. De consultatieperiode liep tot en met 27 juli 2024. Het wetsvoorstel wordt in 2025 ingediend bij de Tweede Kamer.
e-Privacy Verordening
Meer informatie
Op 10 januari 2017 heeft de Europese Commissie een voorstel voor een verordening gepubliceerd. Het betreft een voorstel tot herziening van de huidige e-Privacy Richtlijn en zal de richtlijn (2002/58/EC) vervangen.
De voorgestelde herziene richtlijn breidt de regels over vertrouwelijkheid en cookies uit naar alle aanbieders van onlinecommunicatie, waaronder financiële ondernemingen die online diensten/producten aanbieden en online communiceren met consumenten. Verder gaat de richtlijn onder meer in op de bescherming van de inhoud en metadata van de onlinecommunicatie.
In februari 2023 is de concepttekst vastgesteld door de Europese Raad. Op dit moment onderhandelt de Europese Raad met het Europees Parlement en de Europese Commissie over de definitieve tekst. Het is gebruikelijk dat de lidstaten een termijn van twee jaar krijgen, voordat de verordening van toepassing wordt. Dit betekent dat de e-Privacy verordening op zijn vroegst ergens in 2026 van kracht wordt.
Verordening voor het beheersen van ICT-risico’s (DORA)
Meer informatie
Op 24 september 2020 heeft de Europese Commissie een concept verordening gepubliceerd betreffende de beheersing van ICT-risico’s bij alle typen financiële instellingen. Het doel van de DORA is om de uiteenlopende regels met betrekking tot digitale weerbaarheid te harmoniseren en de bijbehorende risico’s te kunnen beperken. De DORA bevat bepalingen die zien op de governance van het bestuur, vereisten inzake ICT-risicobeheer, belang van ICT-gerelateerde incidentrapportages, belang van tests op digitale operationele veerkracht, het in kaart brengen van ICT-risico’s bij derde aanbieders en het mogelijk maken van informatie uitwisselen tussen entiteiten.
De regelingen treden op 17 januari 2025 in werking. Richtlijn 2022/2555 treedt op 18 oktober 2024 in werking. De Nederlandse implementatie moet nog volgen voor de richtlijnen.
Verzamelwet gegevensbescherming
Meer informatie
De minister van Justitie en Veiligheid heeft het voornemen om te komen met de Verzamelwet gegevensbescherming. De wet zal voornamelijk tot gevolg hebben dat er in de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming (UAVG) een aantal technische aanpassingen worden doorgevoerd in verband met het stroomlijnen en actualiseren van het gegevensbeschermingsrecht. Naast wijzigingen in de UAVG voert de verzamelwet ook een wijziging door in de Wet op het financieel toezicht, namelijk dat financiële ondernemingen in het kader van het uitvoeren van transactiemonitoring ook geautomatiseerde transacties kunnen blokkeren of opschorten.
Consultatie van de verzamelwet vond plaats tussen 20 mei en 14 juli 2020. Op 2 december 2022 is het wetsvoorstel ingediend bij de Tweede Kamer. Op 23 maart 2023 heeft de inbreng voor het verslag met Kamervragen plaatsgevonden. Op dit moment is de Tweede Kamer in afwachting van de Nota naar aanleiding van het verslag. Er heeft op 13 maart 2024 een procedurevergadering plaatsgevonden. Daarin is besloten tot het organiseren van een rondetafelgesprek over het wetsvoorstel. De plenaire behandeling van het wetsvoorstel vindt plaats op 3 februari 2025.
Wijzigingswet beperking toegang UBO-registers
Meer informatie
Dit wetsvoorstel strekt tot beperking van de toegang tot geregistreerde informatie over uiteindelijk belanghebbenden (UBO’s) van zowel vennootschappen en andere juridische entiteiten. Slechts specifiek aangewezen partijen krijgen toegang tot de UBO-registers. Deze wijzigingswet is noodzakelijk omdat het Hof van Justitie van de Europese Unie op 22 november 2022 heeft geoordeeld dat de publieke toegang tot informatie over UBO’s een inbreuk maakt op het grondrecht op eerbiediging van het privéleven en het familie- en gezinsleven en het grondrecht op bescherming van persoonsgegevens.
Tussen 30 mei 2023 en 28 juni 2023 heeft de internetconsultatie van het voorstel plaatsgevonden. Op 17 januari 2023 is de Minsterraad akkoord gegaan. Het voorstel is toegezonden aan de Raad van State, die op 6 maart 2024 zijn advies heeft uitgebracht. Op 24 september 2024 is het wetsvoorstel ingediend bij de Tweede Kamer. De plenaire behandeling vindt plaats op 23 januari 2025.
Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden
Meer informatie
Dit concept wetsvoorstel moet bijdragen aan het herstellen van de balans tussen het werken met zelfstandigen en als zelfstandige(n) enerzijds en het werken met en als werknemer(s) anderzijds. Het maakt duidelijk wanneer iemand als werknemer moet werken en wanneer als zelfstandige gewerkt kan worden. Bovendien ondersteunt het werkenden met weinig onderhandelingsmacht bij het verkrijgen van hun arbeidsovereenkomst. Dit voorstel is onderdeel van een arbeidsmarktpakket dat in april 2024 werd gepresenteerd, met maatregelen voor meer zekerheid voor werkenden en meer flexibiliteit voor ondernemers.
Status:
Het wetsvoorstel is in het najaar van 2023 in internetconsultatie gegaan. Momenteel ligt het wetsvoorstel voor advies bij de Raad van State. Op 25 september heeft een tweeminutendebat plaatsgevonden, waarbij verschillende moties zijn ingediend.
Wet internationale sanctiemaatregelen
Meer informatie
Het kabinet heeft het voornemen om het sanctiestelsel te moderniseren in een nieuwe Wet internationale sanctiemaatregelen. De Sanctiewet 1977 is de schakel tussen internationale sanctiemaatregelen en nationale uitvoering. De wet geeft bedrijven, Nederlanders en de overheid instrumenten om sancties na te kunnen leven. De wet is beperkt gewijzigd het afgelopen decennium, terwijl de omvang en complexiteit van internationale sanctiemaatregelen is toegenomen en zal blijven ontwikkelen.
Status
Tussen 7 juni 2024 en 9 augustus 2024 heeft de internetconsulatie plaatsgevonden.