Position paper Pensioenfederatie over wetsvoorstel Wet betaalbare huur

De Pensioenfederatie heeft een position paper gepubliceerd waarin het reageert op het wetsvoorstel Wet betaalbare huur. Kernboodschap van de Pensioenfederatie is dat het wetsvoorstel (lange termijn) investeerders op bepaalde punten tegemoet komt, maar nog onvoldoende om een goed investeerbaar klimaat te creëren waarin pensioenfondsen rendement voor deelnemers kunnen blijven combineren met de bouw van betaalbare, duurzame woningen in Nederland. Omstandigheden zoals gestegen bouwkosten en grondstofprijzen in combinatie met een opeenstapeling van overheidsbeleid zorgen er volgens de Pensioenfederatie voor dat het vrijwel onmogelijk wordt om te investeren in woningen met een redelijk en verantwoord financieel rendement. De Pensioenfederatie gaat graag met de minister in overleg om te bespreken hoe het investeringsklimaat voor woningen in Nederland kan worden verbeterd, waarbij de Pensioenfederatie het als taak van de overheid ziet om ervoor te zorgen dat de kosten voor het bouwen van nieuwe woningen worden verlaagd en dat voldoende financieel rendement blijft bestaan.

Bron: Pensioenfederatie, 28 februari 2024.