7/3/2023
De AFM roept de sector op om meer te doen aan de bekendheid, toegankelijkheid en vergelijkbaarheid van producten in de derde pijler. De oproep volgt naar aanleiding van twee onderzoeken van de AFM. Het eerste onderzoek toont aan dat vooral ouderen en mensen met een hoog inkomen gebruik maken van de derde pijler en dat de inleg bovendien veelal beperkt is. Uit het tweede onderzoek blijkt dat de toegang tot het derde pijlerpensioen voor consumenten verschillende drempels kent. De AFM geeft in het rapport een aantal aanbevelingen om deze drempels weg te nemen. Pensioenuitvoerders in de tweede pijler kunnen bijvoorbeeld wijzen op de mogelijkheden van pensioenopbouw in de derde pijler (draagt bij aan bekendheid) en aanbieders van derde pijlerproducten kunnen een indicatie geven van de premie die nodig is om een bepaalde uitkering te realiseren (draagt bij aan toegankelijkheid). Ook roept de AFM aanbieders in de derde pijler op om sectorbreed op consistente wijze de eigenschappen van een derde pijler product toe te lichten (draagt bij aan vergelijkbaarheid). Voor de overige aanbevelingen verwijzen wij u naar het AFM-rapport.
Bron: AFM, 2 maart 2023.